یکشنبه، 9 اردیبهشت 1403
رخدادشهر » میراث فرهنگی و گردشگری » مصیبت های بی پایان میراث فرهنگی اصفهان

مصیبت های بی پایان میراث فرهنگی اصفهان

کد خبر: 1403

به‌کارگیری و استفاده از منابع انسانی دانش‌پایه، ماهر و مسئولیت‌پذیر یکی از اهدافی است که در سند نخست تشکیل سازمان میراث‌فرهنگی صنایع‌دستی و گردشگری برای حفظ و حراست از داشته‌های فرهنگی، هنری و تاریخی پیش‌بینی‌شده است.

رخدادشهر: سمیه قنبری _ مواردی که گویا با تبدیل‌شدن سازمان میراث‌فرهنگی به وزارتخانه حذف شده و وجود نیروی انسانی غیرماهر و بدون مسئولیت‌پذیری در وزارت‌خانه و ادارات کل به‌ خطر جدی برای حفظ و حراست از داشته‌های فرهنگی هنری و تاریخی تبدیل شده است.

سال‌ها است که میراث‌فرهنگی استان اصفهان به دلیل حضور مدیران بی‌کفایت با تهدید جدی روبه‌رو است. آخرین نمونه آن انتشار ویدئوی است که نشان می‌دهد دو نفر بر بالای سقف ایوان عمارت عالی قاپو مشغول گرفتن سفلی اند. 

علیرضا ایزدی، مدیرکل میراث‌فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی چند ماه گذشته و هم‌زمان با هفته اصفهان در پاسخ به اینکه چگونه یک خانم توانسته دوچرخه فرزندش را با وجود کارشناسان میراث‌فرهنگی در محل از پله‌های باریک عمارت عالی‌قاپو بالا ببرد، گفت:" نظارت و کنترل در این شرایط کار دشواری است". 

البته که نظارت و کنترل کار دشواری است که اگر نبود محوطه عمارت چهل‌ستون به‌عنوان بخشی از میراث جهانی به محل دپوی زباله تبدیل نمی‌شد و یا در ایامی که اتفاقاً تعداد گردشگران در اصفهان آمار قابل‌توجهی نیست. با وجود همه نظارت‌ها و کنترل های معمول دو نفر به‌آسانی می‌توانند بر روی سقف ایوان عالی قاپو حضور پیدا کرده و اقدام به سفلی گرفتن کنند. آن هم برای بنای که ورود به آن الزامات خاصی دارد. اگر این اتفاق در فضاهای عمومی‌تر مانند محوطه بیرونی میدان نقش‌جهان اتفاق می‌افتاد توجیه مدیران برای عدم کنترل و نظارت برای شهروندان قابل‌پذیرش‌تر می‌شد.

 

مدیرکل میراث‌فرهنگی اصفهان درست می‌گوید: نظارت و کنترل کار سختی است؛ اما آیا اصلاً اراده‌ای در اداره کل استان اصفهان برای نظارت و کنترل بر تخلفات ریز و درشت در حوزه میراث‌فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی وجود دارد؟

     بخوانید: 

باغ موزه چهلستون میراث جهانی یا دپوی زباله

بی‌انصافی است اگر به نظارت و کنترل مدیران میراث‌فرهنگی اصفهان در سایر موارد اشاره نکنیم. به طور مثال فقط کافی است تعدادی از کارشناسان، متخصصان و استاد کاران درخواست بازدید از یکی از ابنیه تاریخی در حال مرمت مثلا گنبد مسجد شیخ لطف الله یا گنبد مسجد جامع عباسی را داشته باشند. در این موارد پرسنل میراث‌فرهنگی استان اصفهان با حس مسئولیت‌پذیری و تعهد کاری فراوان در زمینه کنترل و نظارت وارد عمل شده و همه تلاششان را برای انجام نشدن، به کار می‌گیرند.

اما  گویا حس مسئولیت پذیری و تعهدکاری در مواردی مانند حضور در سقف عمارت  عالی قاپو و گرفتن سلفی چندان به کار نمی‌آید و نیازی برای کنترل و نظارت از سوی متولیان احساس نمی‌شود. 

انتهای پیام/

 

 

 

تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید